Mentalul colectiv al românului din preajma sărbătorilor de
iarnă ne livrează cel mai "eficient" exemplu în favoarea susţinerii tezei că ne
adecvăm foarte uşor unei culturi, unui soi de comportament care ignoră, direct
sau indirect, sau, mai degrabă, neagă faptul Întrupării.
Omul consumist nu se mai lasă modelat, cizelat şi împodobit de
semnificaţiile profunde şi reale pe care le comportă sărbătoarea Crăciunului.
Bradul, cozonacii, tradiţiile populare (nu că n-ar fi importante) au avut
"grijă" să-L scoată pe Hristos de pe scena acestei sărbători. E o formă de
izgonire "elegantă", de secularizare dinspre interior înspre exterior, care mi
se pare a fi cea mai catastrofală.
În aceste vremuri dominate numai de legea consumismului,
"icoana" evenimentului Întrupării e amplu căptuşită de materialism (nu de
materialitate, care este bună). E mult mai simplu să te zbaţi pentru
achiziţionarea unui brad sau a unei reţete culinare specifice acestor sărbători
decât să te laşi pătruns de nevinovăţia Pruncului născut în ieslea Betleemului.
Dorinţele oamenilor, în aceste zile, sunt îndreptate (aproape) numai înspre
comercial şi gastronomic. Bucuria e mai mult un efect al desfătării trupeşti
decât o realitate spirituală. Crăciunul a devenit un brand al comercialului şi
al bucuriei strict efemere. În acest fel, ajungem să sărbătorim "crăciunuri"
fără de Hristos. Ăsta da paradox! Numai că acesta nu e în stare să "frângă"
mintea omului. Cel mult o îndobitoceşte, întorcând-o cu vioiciune înspre grosier
şi materialism.
Nu am auzit încă pe nimeni (şi dacă vor fi fiind, sunt mult
prea puţini) să se plângă de faptul că Hristos încă nu S-a întrupat în inima şi
viaţa lui. În schimb, dacă nu vine "moşuâ" şi nu se "descinde" vreun brad din
pădurea seculară, totul pare sumbru şi fără sens.
Sufletul omului consumist nu mai pare mişcat de tainele şi
paradoxurile Întrupării, pe care cred că, în parte, nici nu le ştie. În acest
fel, taina identităţii lui Hristos, adică divino-umanitatea, ajunge să fie aspru
ştirbită şi, de ce nu, asasinată. Divorţul între divin şi uman se instalează din
plin. Observăm cât de uşor e "sustrasă" divinitatea din umanitate. Bradul,
Moşul, cozonacii şi sarmalele sunt de vină. Să nu fim răstălmăciţi. Sunt
importante şi acestea, dar nu atât de importante încât să aibă efectul unui
paralizant, al unei pastile care produce amnezie faţă de ceea ce e cu adevărat
esenţial şi dătător de bucurie în sărbătoarea Crăciunului: adevărul nestrămutat
că Fiul lui Dumnezeu S-a născut printre oameni a devenit Om pentru noi, oamenii,
instaurând şi fundamentând, în chip uimitor, taina unirii neamestecate dintre
divin şi uman.
Crăciunul e taina Bucuriei, a Iubirii şi a Smereniei
coborâte printre noi, în ciuda faptului că trăim într-o lume profund
stigmatizată de tristeţe, ură şi, mai ales, mândrie.
Desprinderea dumnezeiescului de umanitate nu e atât de bine
conştientizată la nivelul oamenilor de rând, al celor simpli, fără pregătire
intelectuală. E detectabilă doar din practică, din modul cum se raportează la
Crăciun. Evident, nu ne permitem luxul de a generaliza. Mai sunt oameni care
înţeleg şi interiorizează taina Întrupării. Trist e că sunt din ce în ce mai
puţini. Nu propun o imagine pesimistă, ci, cred, una extrem de realistă.
La cei "mobilaţi la etaj", lupta împotriva Întrupării îmbracă
haina materialismului practic şi dialectic (asta nu înseamnă că statutul de
intelectual conferă în chip automat şi necesar "statutul" de atei şi
materialişti). Vocile unora ar propovădui de pe toate gardurile: nu avem nevoie
de Spirit care să spiritualizeze materia, ci de mai mult uman care să ne
umanizeze; avem nevoie de un Hristos mai uman şi nu aşa de dumnezeiesc precum
ni-l predică Biserica. În acest caz, asistăm la ceea ce, paradoxal şi
tautologic, aş numi infuzie de mai multă materie în materie, de mai mult uman în
persoana lui Iisus Hristos, uman care să-i asigure pierderea în anonimat.
Dacă Hristos, Persoana divino-umană, vine să spiritualizeze
materia, să o facă mai transparentă, transformând-o în materialitate diafană, în
virtutea dumnezeiescului prezent în uman, omul consumist, prin viaţa lui,
propune solidificarea spiritului, congelarea lui, dacă e cu putinţă,
transformându-l în materialism, în virtutea eliminării dumnezeiescului din uman,
în virtutea "umanizării" umanului. Aceasta e drama Crăciunului fără Hristos.
PS Ignatie Mureşanul, Ziarul Lumina de duminică, 23 decembrie 2012
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu